مختلف سياسي و اجتماعي و اقتصادو…موجب پيشرفت امور و کم شدن هزينهها و تنظيم روبط مناسب براي رسيدن به اهداف مطلوب خواهد شد. پرورش اجتماعى و هماهنگى و همكارى و تعاون‏ عمومى به وسيله اجتماع در نماز پنج‏گانه و جمعه و اعياد و ايجاد برابرى در زندگى عمومى به وسيله زهد پيشوا و متصديان اداره امور و دستگيرى از مستمندان با توزيع عادلانه ثروت و تشويق به كار و كوشش نسبت به همه افراد و جلوگيرى از سوء استفاده نسبت به هر كس و در هر مقام و از احتكار سرمايه به هر عنوان.
3- همبستگي
طبعا روحيات الهي که دين در بين اجتماع ايجاد مي‌کند، يکي از کارکردهاي اجتماعي دين است. همبستگي و وفاق، اساس يک زندگي اجتماعي است و زوال آن موجب فروريزي ساخت جامعه و از همپاشيدگي حيات اجتماعي است.532
علماي دين هم بر نقش دين در اين زمينه تأکيد دارند، علامه طباطبايي معتقد است دين در بعد اعتقادي، اخلاقي و عمل نقش مهم در يکپارچگي اجتماعي و رفع اختلافات دارد” اسلام امتياز طبقاتي که منشا اختلاف هاي اجتماعي است به طور کلي نفي کرده، همه افراد جامعه را باهم برابر و برادر ميداند و هرگز کسي حق ندارد با تکيه بر ثروت و يا نيروي ديگر بر ديگران برتري جويند و يا از انجام وظايف سنگين اجتماعي معاف شوند، بلکه در منطق قرآن همه با هم برابرند و ملاک ارزش و برتزي فقط تقوي ميباشد”533 و روايات و آيات هم بر اين نکات تاکيد دارند وَ اعْتَصِمُواْ بحَِبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَ لَا تَفَرَّقُواْ “534
اميرالمومنين در همين چارچوب طي نامه‌اي به ابوموسي اشعري چنين مي‌آوردند:” َ لَيْسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ [النَّاسِ‏] عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ ص وَ أُلْفَتِهَا مِنِّي أَبْتَغِي بِذَلِكَ حُسْنَ‏ الثَّوَابِ‏ وَ كَرَمَ الْمَآبِ “535 بدان که هيچ کس چون من به اتحاد، اجتماع و ائتلاف امت اسلامي حريص نيست، من دراين آزمندي، پاداش نيک و فرجام کريمانه را از خداوند خواستارم.
4- انضباط اجتماعي
تاکيد فراوان اسلام مبني بر رعايت مساوات در همه امور را شامل کرده و حتي در رعايت نظم و انضباط هم عنايت خاصي دارد؛ تقسم اوقات شبانه روزي براي رسيدن به همه امور مادي و معنوي يکي ز اين توصيهها است، براي انسجام بخشيدن به زندگي يکي از موارد رعايت اين اصل است براي انسجام اجتماع. امام موسى بن جعفر(ع)در اهميت توجه به همه زواياي زندگي مى فرمايد: اوقات خود را به چهار بخش تقسيم كنيد: وقتى را به عبادت، وقتى را به استراحت، وقتى‌را به كارها و وقتى را به لذت حلال اختصاص دهيد.” اجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي الْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثَةِ سَاعَاتٍ- لَا تُحَدِّثُوا أَنْفُسَكُمْ بِفَقْرٍ وَ لَا بِطُولِ عُمُرٍ فَإِنَّهُ مَنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِالْفَقْرِ بَخِلَ وَ مَنْ حَدَّثَهَا بِطُولِ الْعُمُرِ يَحْرِصُ اجْعَلُوا لِأَنْفُسِكُمْ حَظّاً مِنَ الدُّنْيَا بِإِعْطَائِهَا مَا تَشْتَهِي مِنَ الْحَلَالِ وَ مَا لَا يَثْلِمُ الْمُرُوَّةَ وَ مَا لَا سَرَفَ فِيهِ وَ اسْتَعِينُوا بِذَلِكَ عَلَى أُمُورِ الدِّينِ فَإِنَّهُ رُوِيَ لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَرَكَ دُنْيَاهُ لِدِينِهِ أَوْ تَرَكَ دِينَهُ لِدُنْيَاه‏536
5- اهتمام به خانواده
در اسلام منظور از خانواده همان صورت ذره اي جديد خانوده غرب نيست که شامل زن و شوهر و فرزندان باشد؛ بلکه شبکهاي از افراد و روابط بر گرد فرد فراهم ميآوردو فرد هويت خود رابه مدد آن مي يابد.537 خانواده، واحدي اجتماعي با ابعاد گوناگون است كه به دليل اهميت و جايگاه ويژهاش به عنوان شالوده اصلي فرهنگسازي مورد توجه همه جوامع بوده است و اسلام با دريافت الهياش از خانواده، توصيه هاي فراواني براي تشکيل، حفظ و صيانت از محيط خانواده و اعضاي ان را نموده است. با گذري اندکي به خيل آموزه ها در اين باب مواجه مي‌شويم و لذا ما بيشتر از چند مورد را نمي‌توانيم در اين مجال من باب مثال بياوريم.
1) محبوبيت خانواده در اسلام
در اسلام هيچ بنياني در اس?م محبوبتر از ازدواج در نزد خدا نيست. همانطور که : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَا بُنِيَ بِنَاءٌ فِي الْإِسْلَامِ- أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ التَّزْوِيجِ.538 و از اين رو، بخش عمدهاي از قوانين و توصيهها در متون ديني را در قالب ايات و روايات? به خانواده اختصاص داده است.
و از نظر قراني محبت بين همسران موهبتي الهي است که در بين آنها قرار داده شده؛ خداوند در قرآن كريم ميفرمايد: “و از جمله نشانههاي خدا اين است كه براي شما همسراني آفريد كه با آنها آرامش پيدا كنيد و در? ميانتان دوستي و مهرباني قرار داد”.539
2) ازدواج سنت الهي
امام علي)ع) ميفرمايد: “ازدواج كنيد، كه ازدواج كردن سنت رسول خدا)ص) است. همانا رسول خدا بارها فرمود: هر كسي ميخواهد از سنت من پيروي نمايد، ازدواج نمايد، زيرا ازدواج كردن از سنت من است؛ “رسول اللَّهِ ص قَالَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَتَّبِعَ سُنَّتِي فَإِنَّ مِنْ سُنَّتِيَ التَّزْوِيجَ”.540 نيز پيامبر)ص) ميفرمايد: “هر كه ازدواج كند، نصف دين خود را حفظ كرده است، فَلْيَتَّقِ اللَّهَ فِي النِّصْفِ الْآخَرِ أَوِ الْبَاقِي.541 ودر برخي روايت ديگر قريب به همين مزمون دين را شرط کمال دين معرفي نموده است.
خداوند، نه تنها براي تشکل خانواده دستور به انتخاب همسر ميدهد بلکه کساني را که خوفي از آيندهشان دارند، ميفرمايد:”مردان و زنان بيهمسر خود را همسر دهيد، همچنين غ?مان و كنيزان صالح و درستكاران را،? اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بينياز ميكند.خداوند گشايشدهنده وآگاه است”542
3) قبح تجرد
راه ديگري که اسلام براي پيشبرد اهداف جامعه سازي اختيار کرده، مربوط به تقبيح زندگي به صورت مجردي استدر اين راستا پيامبر،مرگي بدتر از مجرد مردن را ياد آور نميشود و در روايتي ذکر ميکند که : “بدترين مردههاي شما كسي است كه عزب بميرد”543 و خطاب به مردم ميفرمايد :”بيشتر اهل دوزخ، افراد مجرد هستند”544
حتي با تاکيد بر فزوني يافتن ثواب اعمال عبادي به ازدواج، متدينين را هم به سوي ازدواج سريع تر دعوت مي کند.و امام صادق ميگويد:” ‏ رَكْعَتَانِ يُصَلِّيهِمَا الْمُتَزَوِّجُ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ رَكْعَةً يُصَلِّيهَا أَعْزَب‏545 نمازي که يک فرد ازدواج کرده مي ‌خواند ارزشمندتر از هفتاد نماز فرد مجرد است
با توجه به اين آيات و روايات و اين همه تقدير و تمجيد از ازدواج و بنيان خانواده به دليل آن است كه ازدواج منشأ سرنوشتساز?خانواده و نقطه شروع يك واحد اجتماعي ستوده است. ازدواج به عنوان سنگ بناي اوليه خانواده و عاملي اساسي در شكلگيري اين?نهاد با عظمت بوده و زمينهساز زوجيت و همدلي دو زوج و همچنين بسترساز پيشرفت مادي و معنوي آنان خواهد بود. ع?وه بر اين، وسيلهاي براي حفظ دين و اعتقاد انسان و تكامل او است.?
ج- اقتصادي
در دنياي کنوني، اقتصاد يکي از ارکان پيشرفت محسوب ميشود که مي تواند زمين? مالي را براي استفاده از ساير مواهب فراهم کند. آيا اسلام ، آموزههايي براي رشد قدرت اقتصادي مردم دارد يا نه؟
مبانى فلسفى نظام اقتصادى اسلام، نيز مانند ساير آموزههايش بر قضاياى “هستى” مشتمل است كه نوع نگرش اسلام را به خدا، جهان و انسان از زاويهى مرتبط به اقتصاد و معيشت فرد و جامعه بيان مىكند; براى نمونه مىتوان به روزىدهندگى خداوند متعال به همه ى موجودات و انسانها و نامحدود بودن منابع طبيعى عالم طبيعت و اختيار انسان اشاره كرد546.
1- رعايت اخلاق در اقتصاد
اگر جامعهاى برمبناي فضايل الهي استوار باشد، و آموزههاي الهي در فكر و ذهن و رفتار مردم رسوخ كند، طبعاً اقتصادِ آن جامعه وضع خاصى پيدا مىكند. و حتي در موضع اقتصاد و سرمايه که باقي اديان به چشم غير الهي بودن به آن نگاه ميکنند نگريسته ميشود؛ اسلام مطابق همه آموزههاي ديگر از پيروانش ضوابط رفتار اقتصادي خاصي را خواستار است که اين آموزه‌ها و گستردگي آن متمايز کننده اقتصاد، در اين دين، نسبت به بقيه اديان است.
اسلام در عرصه ى اقتصاد، نه تنها به مباحث حقوقى و فقهى پرداخته، بلكه به دستورهاى اخلاقى جهت جلوگيرى از تكاثر، احتكار، تورّم و فقر نيز سفارش كرده است; زيرا رفتارهاى اخلاقى غيرمستقيم در رفتارهاى اقتصادى اثر مى گذارد.547
امام خميني در بيان اجراي احکام اسلامي و رفاه و امنيت مردم ايران( که بالتبع شامل همه مي شود) مي گويد: ” اگر ملت ايران تسليم احکام اسلام شوند و از دولت ها بخواهند برنامه مالي اسلام را با نظر علماي اسلام اجرا کنند تمام ملت در رفاه و آسايش زندگي خواهند کرد.548 از ديد حضرت امام، آموزه هاي اسلامي، کارگزاران را به قناعت دعوت ميکند و زندگياي را آنان ميخوهد که هم سطح زندگي مردم عادي باشد به اين سو را براي مسئولين باعث نابودي حکومت ميداند:” اگر يک حکومت و دستگاههاي حکومت، زندگي شخصي شان طوري باشد که مردم ببينند نزذيک به آن هاست، مردم قانع ميشوند، مردم راضي مي شوند، عصيان تمام ميشود”549
2- نفي فقر
مسأله فقر و فقدان مالي و اقتصادي يکي از جدي‌ترين دغدغه‌هاي يک حکومت اسلامي ؛ چه از همين زاويه احتمال داشت مشکلات جبرانناپذيري در راه حرکت ترقي جامعه پيش بيايد. همانطور که ر مورد پيامبر نيز چنين بود. علاوه بر روايات فراواني که در مذمت فقر، بيکاري و … وجود دارد، نمونه‌هاي تاريخي زيادي مؤيد اين نکته است.550 هم‌چنين نمونه‌هاي ديگري از بهره‌گيري مشرکين از ضعف اقتصادي براي ايجاد سستي اعتقادي در مسلمانان حکايت مي‌کند.551
پيامبر اکرم(ص) در باب اهميت رفع فقر، ميفرمايد: خداوندا! براي ما در نان برکت ده و در ميان ما و نان جدايي مينداز که اگر نان نباشد نماز نمي‌خوانديم و روزه نمي‌گرفتيم و واجبات پروردگار خود را به جا نمي‌آورديم .552
اسلام نه تنها فقر را نفي کرده که مردم با در آموزههايش با تلفيق دنيا با آخرت، مردم را دعوت به استفاده از منافع مادي و بهرهگير ي از دنيا هم نموده.” وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدينَ”553 پس، در آنچه خدايت ارزانى داشته، سراى آخرت را بجوى و بهره خويش را از دنيا فراموش مكن. و هم چنان كه خدا به تو نيكى كرده نيكى كن و در زمين از پى فساد

نکته مهم : در این سایت فقط تکه هایی از این پایان نامه به صورت رندم درج شده که ممکن است موقع انتقال از فایل ورد به داخل سایت عکس ها درج نشوند یا فرمول ها و نمودارها و جداول و ... به هم ریخته درج شوند ولی در سایت منبع شما می توانید فایل کامل را با فرمت ورد و منابع و پیوست ها دنلود نمایید

: سایت منبع  40y.ir