وجود داشته اند. از نظر انجمن روباتی ژاپن، هدف از ایجاد روباتهای خدماتی مراقبت از افراد مسن و ناتوان در طول چند سال آینده است. روباتها، بدون توجه به حرف کسانی که می گویند روباتهای برده ایده بدی هستند، بعنوان ابزار ساخته خواهند شد. امکان ندارد کسی یک روبات رومبا177 را با یک انسان اشتباه بگیرد، اما هر چه ظاهر روبات ها اجتماعی تر می شود و ویژگیها و تواناییهای شبه انسانی یا شبیه حیوانات خانگی را کسب می کنند، قابلیت استفاده و فریبندگی آنها هم بیشتر می شود. بعلاوه، با محو شدن تمایز بین انسان ها، سازواره های مجازی و روباتها، موانع برده داری هم یکی یکی محو می شوند.
1-6-1-7 روباتها چه حقوقی بر انسانها دارند؟
در آینده مسائل جدیدی وجود خواهند داشت، از قبیل آن که خود روباتها بالأخره احساسات و عواطف خود را خواهند داشت و هوش آگاهی و درک از خود بدست خواهند آورد. آیا روباتی که احساس درد می کند حق خواهد داشت تا از انسان تقاضا کند که از بدرفتاری با او دست بردارد؟ آیا روباتی با درجه درک خبره آزادانه خواهد توانست بگوید که کار نخواهد کرد؟ یا علی رغم نمونه های عینی، آیا مردم به اصرار روی این موضوع که روباتها، نژادی از شکل زندگی درجه پایین هستند، و احساسات و سطح بالاتری از تواناییهای ذهنی یا آگاهی را ندارند، ادامه خواهند داد. در آینده نزدیک بیشتر امور بوسیله لوازم برقی روباتیک مجزا و تکنولوژی جاسازی شده انجام خواهد شد. میکرو پردازش گرها در یخچالها، قوطی های زباله و پارچه سازی، کارهای انسانها را اصلاح خواهند کرد. روباتهای خانگی ای که بگونه ای طراحی شده اند که هم همدم انسان باشند و هم برده او، در آینده توسط مهندسان ساخته خواهند شد.
1-6-2 تکنولوژی به صورت جزئی چه مسائل اخلاقی ای را در زندگی انسان به وجود می آورد؟
جنبه دیگر مسائل اخلاقی ای که هوش مصنوعی و استفاده از تکنولوژی مطرح می کنند، مسائلی هستند که با بکارگیری آنها در زندگی روزمره برای انسان ایجاد می شود. مثلا استفاده از سیستم های هوشمند و خبره، مستلزم بروز مشکلاتی در بخش هایی از زندگی اجتماعی انسان است که این سیستم ها در آن بخش ها بکار گرفته می شوند. انواع دیگر هوش مصنوعی، از جمله تکنولوژی بینایی کامپیوتری، پردازش زبان طبیعی، بازیها و …هر کدام به نوبه خود مسائل اخلاقی ای را مطرح می کنند. رشته اخلاق کامپیوتر هم مسائل اخلاقی خاص استفاده از کامپیوترها را بررسی می کند. مسائلی از قبیل حفظ حريم خصوصي، مالكيت، و حقوق شهروندي در عصر ديجيتال، تسهيل كردن تجارت كامپيوتر مبنا، جلوگيري از هك كردن، كرم ها و ويروس ها، و سوء استفاده هاي ديگر از تكنولوژي. تكنولوژي هاي جديد زمينه جنايت ديجيتالي را فراهم كرده اند، دسترسي افراد كوچك را به عكس هاي محرك آسان كرده اند، و وقت مردم را با تبليغات و ايميل هاي ناخواسته دزديده اند.
1-6-2-1 اخلاق کامپیوتر178
علاوه بر مسائل مربوط به اخلاق در هوش مصنوعی، یکی از حوزه هایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد، حوزه اخلاق کامپیوتر است. اخلاق کامپیوتر به بررسی مسائل اخلاقی و مشکلاتی می پردازد که صرفاً کامپیوترها و شبکه های کامپیوتری مسبب آن هستند. همچنین حوزه اخلاق کامپیوتر به بررسی مسائلی می پردازد که در آنها متخصصان اخلاق از کدهای اخلاقی و استانداردهایی استفاده می کنند تا عملکرد خوبی داشته باشند. از اسامی دیگری چون ” اخلاق سایبری”179 یا ” اخلاق اینترنتی”180 استفاده می کنند تا جنبه های خاصی از اخلاق کامپیوتر را بررسی کنند.
دردهه 1990، “مور”، مفهوم “ارزشهای هسته ای”181 را وارد حوزه اخلاق کامپیوتر می کند. طبق نظر مور، برخی ارزشهای انسانی – مثل زندگی، سلامتی، شادی، امنیت، رفاه، اقبال و دانش – آنقدر اهمیت دارند که بقای جامعه به آنها بستگی دارد. به راستی اگر یک جامعه به ” ارزشهای هسته ای” اهمیت ندهد، خیلی زود از بین می رود. مور از واژه ” ارزشهای هسته ای” برای موضوعات اخلاق کامپیوتر، مثل حریم خصوصی و امنیت استفاده می کند182.
از جمله حوزه هایی که مسائل مربوط به اخلاق کامپیوتر در ان مطرح می شوند عبارتند از:
1-6-2-1-1 کامپیوتر در محیط کاری183:
کامپیوترها به عنوان یک “ابزار جهانی”184 که در واقع می توانند هر کاری را انجام دهند، تهدیدی برای مشاغل به حساب می آیند. گرچه آنها گاه گاهی نیاز به تعمیر دارند، اما لازم نیست بخوابند، خسته نمی شوند، به خانه نمی روند، مریض نمی شوند، و یا برای استراحت مرخصی نمی گیرند. کامپیوترها در انجام امور از انسانها کارآمدتر هستند. بنابراین انگیزه های اقتصادی زیادی وجود دارد که کامپیوترها را جایگزین انسانها کنیم. در واقع در جهان صنعتی، از قبل کامپیوترها در بسیاری از مشاغل از جمله صندوقداری بانک، کارگری، اپراتورتلفن، تایپیست، و غیره، جانشین انسانها شده اند. برخی استدلال می کنند که انسان های زیادی وجود دارند که در فقر زندگی می کنند و شغل ندارند و به همین علت نباید کارگران مکانیکی را جایگزین آنها کنیم. اما دورنمای استخدام افراد خیلی هم بد نیست. صنعت، مشاغل جدید و متنوعی را خلق کرده است، مثل مهندس نرم افزار و سخت افزار، تحلیل گر سیستم، طراح شبکه، کارمند فروش کامپیوتر و غیره. بنابراین در کوتاه مدت به نظر می رسد که کامپیوتر باعث بیکاری می شود، اما در بلند مدت می بینیم که تکنولوژی ،بیشتر از تعداد مشاغلی که خذف کرده، شغل جدید خلق کرده است.
موضوع اخلاقی دیگر درباره محیط کاری، مربوط به سلامتی و امنیت است. همانطور که “فورستر و موریسون” 185 متذکر شده اند، “زمانی که تکنولوژی اطلاعات به محیط های کاری معرفی می شود، باید به تأثیرات احتمالی آن روی سلامتی و رضایت شغلی کارگرانی که از آن استفاده می کنند، توجه کنیم. مثلاً امکان دارد کارگرانی که می خواهند از ابزارهای کامپیوتری با سرعت بالا استفاده کنند، احساس استرس داشته باشند، یا سلامتی آنها توسط اشعه هایی که از مانیتورها ساطع می شود ، در معرض خطر قرار گیرد.”186
1-6-2-1-2 جنایت کامپیوتری187:
در عصر “ویروس “های کامپیوتری و جاسوس های بین المللی که هزاران مایل دورتر از ما هستند، روشن است که امنیت کامپیوتر موضوع مهمی در اخلاق کامپیوتر است. مسئله، امنیت فیزیکی یک سخت افزار نیست، ( یعنی حفظ سخت افزار در نقابل دزدی، آتش سوزی، سیل و غیره)، بلکه امنیت منطقی، مسئله اصلی است که “اسپافورد، هیفی و فربراچه”188 آن را به 5 بخش تقسیم کردند:189
1- حریم خصوصی و رازداری
2- درستی و تمامیت – مطمئن شدن از اینکه اطلاعات و برنامه ها بدون یک حجیت درست، تغییر نمی کند.
3- خدماتی که آسیب نمی رسانند.
4- سازگاری- مطمئن شدن از اینکه اطلاعات ورفتاری که ما انروز می بینیم، فردا هم به همین شکل خواهدبود.
5- کنترل دسترسی به منابع
تهدیدهای برنامه ریزی شده و یا نرم افزارهای بد انیش، چالش مهمی را در امنیت کامپیوتر مطرح می کنند. این چالش ها، ویروس ها را هم در بر می گیرند که خودشان به تنهایی نمی توانند فعالیت کنند، بلکه در برنامه های کامپیوتری دیگر وارد شده اند؛ “کرم هایی” که می توانند از طریق نت ورک ها (network)، از ماشینی به ماشین دیگر بروند، “اسب های تروجان” که به نظر می رسد نوعی برنامه باشند، اما واقعاً در پشت صحنه، در حال آسیب رساندن می باشند، “بمب های منطقی” که به دنبال شرایط خاصی هستند و سپس وقتی آن شرایط فراهم شد، فعالیت خود را شروع می کنند، و “باکتری هایی” یا “خرگوشهایی” که به سرعت تکثیر می شوند وحافظه کامپیوتری را پر می کنند.
جنایات کامپیوتری مثل دزدی یا کاشت بمب های منطقی، معمولاً توسط افرادی که مورد اعتماد هستند و اجازه استفاده از سیستم کامپیوتری را دارند، انجام می شود.بنابراین، مسئله امنیت کامپیوتر، باید کاربران مورد اعتماد کامپیوتر را هم در بر گیرد.
خطر بزرگ دیگر برای امنیت کامپیوتر، “هکرهایی” هستند که بدون اجازه وارد سیستم کامپیوتری شخصی می شوند. بعضی از هکرها عمداً داده های فرد را می دزدند و یا مرتکب خرابکاری می شوند، در حالیکه دیگر هکرها صرفاً سیستم را جستجو می کنند تا ببینند که سیستم چگونه کار می کند و چه فایل هایی در آن وجود دارد. این “جستجوگرها” اغلب ادعا می کنند که مدافعان خیرخواه آزادی هستند، مسبب هیچ آسیبی نیستند و برای جامعه مفیدند. اما عمل هک کردن آنها مضر است، زیرا هر کدام از کاوش های ناشناس موفق در یک سیستم کامپیوتری مستلزم آن است که صاحب کامپیوتر مجبور شود سیستم خود را چک کند تا ببیند که برنامه یا اطلاعاتی را از دست نداده باشد و یا آسیبی به برنامه هایش وارد نشده باشد. حتی اگر هکرها هیچ آسیبی به کامپیوتر وارد نکنند، صاحب کامپیوتر باید یک جستجوی وقت گیر و پرهزینه را انجام دهد تا سیستم را به حالت بهینه بازگرداند.
1-6-2-1-3حریم خصوصی و گمنامی190
یکی از موضوعات اخلاق کامپیوتر، موضوع حریم خصوصی است. برای مثال در اواسط دهه 1960، دولت امریکا یک پایگاه اطلاعاتی را به وجود آورده بود که حاوی اطلاعات شخصی شهروندان بود، (اطلاعات مربوط به سرشماری، مالیات، نظام وظیفه، وضعیت رفاهی و غیره). در کنگره ایالات متحده، فرم هایی تهیه شد تا به هر شهروند یک شماره شناسایی اختصاص داده شود و به این ترتیب، تمام اطلاعات مربوط به هر شهروند را تحت آن شماره شناسایی جمع آوری کنند. اما اعتراضات عمومی باعث شد که کنگره این برنامه را لغو کند و همین امر باعث شد که رئیس جمهور ایالات متحده کمیسیون هایی را برای تصویب قانون حریم خصوصی، تشکیل دهد. در اوایل دهه 1970، قوانین اصلی مربوط به حریم خصوصی در امریکا تصویب شد. از آن به بعد کامپیوترهایی که در معرض خطر از بین رفتن حریم خصوصی قرار دارند، نگرانی جامعه را به خود جلب می کنند.191
مسائل گوناگونی که تکنولوژی ها پیرامون مسئله حریم خصوصی ایجاد می کنند باعث شده است که فیلسوفان و سایر متفکران، مفهوم حریم خصوصی را دوباره ارزیابی کنند. از اواسط دهه 1960، تعدادی از دانش پژوهان، تئوری حریم خصوصی را اینگونه تعریف کرده اند: ” کنترل روی اطلاعات شخصی”192، از طرف دیگر فیلسوفانی مثل مور و تاوانی استدلال کرده اند که کنترل اطلاعات شخصی برای حفاظت از حریم خصوصی کافی نیست. آنها معتقدند که ” حریم خصوصی، خودش، بر حسب دسترسی محدود داشتن، و نه بر حسب کنترل داشتن، به بهترین شکل تعریف شده است.”193
گاهی در متن موضوع حریم خصوصی و اینترنت، پرسش هایی درباره گمنامی در اینترنت مطرح می شوند، زیرا گمنامی می تواند مثل حریم خصوصی، فواید زیادی داشته باشد. مثلاً اگر کسی از اینترنت استفاده می کند تا از مشاواران پزشک یا روانپزشک استفاده کند، یا درمورد موضوعاتی حساس بحث کند (مثل ایدز، سقط جنین، حقوق هم جنس بازان، بیماری های مقاربتی، اختلافات سیاسی)، گمنامی می تواند از او محافظت کند. به همین شکل، هم گمنامی و هم حریم

نکته مهم : در این سایت فقط تکه هایی از این پایان نامه به صورت رندم درج شده که ممکن است موقع انتقال از فایل ورد به داخل سایت عکس ها درج نشوند یا فرمول ها و نمودارها و جداول و ... به هم ریخته درج شوند ولی در سایت منبع شما می توانید فایل کامل را با فرمت ورد و منابع و پیوست ها دنلود نمایید

: سایت منبع  40y.ir