رنگ واحد برای مسائل بهداشتی خاص مورد استفاده قرار گرفته‏اند. مثلاً عقیده بر این است که رنگ آبی آرام بخش است، و قرمز تحریک کننده. یک روانشناس سویسی مكس لوشر74، یک آزمون رنگ تدوین کرده است که در آن خلق فرد در زمانی خاص با مواجه‏سازی آزمودنی با رنگ‏های مختلف تعیین می‏شود. لوشر هنچنین به تحقیق اثر رنگ روی دستگاه اعصاب خودکار پرداخت و به این نتیجه رسید که رنگ قرمز خالص سمپاتومیمتیک است و می‏تواند موجب افزایش فشار خون، ضربان قلب و دفعات تنفس شود. رنگ آبی پارسمپاتومیمتیک است و اثرات متضاد با آنچه ذکر شد ایجاد می‏کند. (Kaplan & Sadock’s, 2007: 19)

3-3-4- رقص درمانی

رقص‏درمانی به‏طور رسمی در سال 1942، با استخدام رقص درمان‏گر پیشرو ماریان چیس75 (1990 و1896) در بیمارستان سنت الیزابت واشنگتن دی. سی شناخته شد. هرچند در متنفن رقص و حرکت بطور معادل مورد استفاده قرار می‏گیرند، هر اصطلاح عملاً یک نقطه نظر را توصیف می‏کنند:
حرکت «دنیای حرکت فیزیکی76» را در بر می‏گیرد، در حالیکه رقص یک عمل توأم با خلاقیت خاص در دنیای مزبور است. انجمن رقص درمانی امریکا رقص‏درمانی را استفاده روان‏درمانبخش از حرکات، که انسجام هیجانی و جسمانی فرد را بالا می‏برد، تعریف می‏کند.
جلسات رقص درمانی چهار هدف بنیادی دارد: به دست آوردن آگاهی از جسم، ابراز احساس‌ها، برقراری تعامل و رابطه، و ایجاد یکپارچگی جسمی، هیجانی، و تجارب اجتماعی که به کسب احساس اعتماد به نفس و رضایت می‏انجامد (Kaplan & Sadock’s, 2007: 557).

3-3-5- طب محیطی77

زمینه طب محیطی در دهه 1950، زمانی که پزشکان نظیر ترؤن راندلت78 استاد آلرژی و ایمنی‏شناسی در دانشکدۀ پزشکی دانشگاه نورث‏وسترن، شروع به ارزیابی واکنش‏های آلرژیک مردم نسبت به غذاهای مختلف نمودند، آغاز گردید. برخی از پژوهشگران تأثير مواد آلاینده در آب و هوا را روی بدن تحقیق کردند، بالاخره زمینه گسترش یافت و کل محیطی را که انسان در آن زندگی می‏کند در برگرفت. نتیجتاً، طب محیطی امروزه فعالیت خود را در مورد مواد افزودنی به غذاها، میزان های الکترومغناطیسی از سیم‏های انتقال برق، میکرویوهای برخاسته از دستگاه‏هائی مثل اجاق‏های مایکرویو، دستگاه‏های تلویزیون، تلفن‏های هماره، و تشعشع هسته‏ای متمرکز کرده است. متخصصین طب محیطی معتقدند که بسیاری از مردم حساسیت فوق العاده در مقابل آلاینده‏های محیطی دارند که می‏تواند موجب تسریع فرآیندهای محیطی دارند که می‏تواند موجب تسریع فرآیندهای بیمار گونه شود. بعضی از مسائل بسیار بحث انگیز هستند. مثلاً، مطالعات میزان بروز بالاتر سرطان را در کسانی که در بعضی از میدانهای مغناطیسی بوده‏اند، ثابت نکرده‏اند؛ معهذا، بین میزان بالاتر سرطان و زندگی در پیرامون پالایشگاه‏های نفت و کارخانه های مواد شیمیایی همبستگی وجود دارد. طب محیطی نوعی طب پیشگیری است که بر آگاهی بالای افراد نسبت به خطرات محیطی و کنترل یا حذف این خطرات تاکید می‏کند (رضاعی، 1391: 23).

3-3-6- ورزش

پورافکاری (1391) معتقد است که، ورزش از طریق بهتر کردن کارکرد فیزیکی، کاهش بیماری و بهبود سلامت روانی کیفیت زندگی را بهتر می‏سازد. اثرات مثبت ورزش بر دستگاه‏های قلبی ـ عروقی، عضلانی استخوانی، کارکرد و سیستم ایمنی به اثبات رسیده است. این مزایا به محدوده شناختی و هیجانی نیز گسترش می‏یابد. بنابراین رابطه ذهن ـ بدن را که هسته مرکزی در بسیاری از روش‌های فیزیکی CAM است ـ یوگا، تائی چی، کی‏گونگ ـ تائید می‏کند. ورزش نشان داده شده است که در رفع افسردگی، اضطراب، و PTSD کمک می‏کند. کارکرد شناختی را بهتر می‏سازد و احترام به نفس را بالا می‏برد، و علائم پسیکوتیک در بیماران اسکیزوفرنیک را کاهش می‏دهد. این اثرات ممکن است اساس نوروشیمیائی داشته باشند. چون ورزش ترشح نوروترانسیمترها را، مثل سروتونین، آدرنالین، و مواد افیونی درونزا را افزایش می‏دهد. مطالعات همچنین کاهش وزن را با افزایش تعامل اجتماعی، گسستن از استرس، لذت‏های تفریحی، و تسلط در چالش ربط داده‏اند.
ورزش برای افراد مبتلا به بیماری روانی جدی مزایائی دارد چون اکثر آن ها احتمال بیشتری هست که به بیماری جسمی شدید، مثل چاقی، دیابت و فشار خون بالا مبتلا باشند؛ سبک زندگی انزوائی داشته باشند، و سیگار بکشند. مطالعات روی افراد بالغ مبتلا به اسکیزوفرنی نشان داده اند که برنامه ورزشی متوسط شاخص توده بدن (BMI) را کاهش می دهد، تناسب آئروبیک را بهتر می‏سازد، احترام به نفس را افزایش می‏دهد و علائم روان پزشکی را معدودتر می‏سازد، ورزش ممکن است افزایش وزن ناشی از داروهای ضد جنون را جبران کند همکاری با درمان را بهتر سازد (رضاعی، 1391: 23).
ورزش هر چند در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می‏گیرد، منافع بالقوه قابل ملاحظه‏ای به عنوان یک مداخله درمانی در زمینه‏های مراقبت بهداشت روانی دارد. یک برنامه ساخت یافته ورزش آئروبیک بصورت جلسات 45 دقیقه ای سه بار در هفته مزایای قابل ملاحظه‏ای برای تناسب قلبی عروقی، احترام به نفس، و کیفیت زندگی و تغییر دادن خلق و افسردگی نشان داده است. برنامه‏های درهم بر هم برای کسانی که به رژیم های ورزشی وابسته بودند مفید بود. نقطه ضعفی برای ورزش متوسط وجود ندارد و مزایای سلامتی آن قابل ملاحظه است (Kaplan & Sadock’s, 2007: 23).

3-3-7- درمان با نورو ملاتونین

نوردرمانی79 بر این مفهوم متکی است که انسان‏ها در معرض ریتم‏های بیست و چهار ساعته80 (ماخوذ از واژه های {دور81} و {روز82} قرار دارند که بر فرآیندهای فیزیولوژیک به صورت‏های قابل پیش بینی اثر می‏گذارند. چرخه‏های 24 ساعته استراحت و فعالیت وجود دارد که شامل سطوح متغیر کوتیکو استروئیدها، دفع الکترولیت‏ها، و فرآیندهای فیزیولوژیکی است؛ مثلاً فشار خون در ضمن روز بالاتر از ساعات شب است. رویاروئی با نور می‏تواند ریتم‏های شبانه‏روزی را تغییر دهد. درمان با نور مصنوعی (بالاتر از 500/2 لوکس) روش مقبول مورد استفاده در درمان اختلال افسردگی با الگوی فصلی، که در ماه‏های زمستان و کاهش زمان مواجهه با نور دیده می‏شود، می‏باشد (رضاعی، 1391: 30).
3-3-8- ماساژ

ماساژ درمانی است که به دستکاری نسوج نرم و سطوح بدن ارتباط پیدا می‏کند. این روش بیش از 5000 سال قبل توسط پزشکان چینی برای درمان بيماري‌ها توصیه شده و بقراط معتقد بود که ماساژ روشی برای حفظ تندستی است. باور بر این است ماساژ به چند طریق بر بدن تأثير می‏گذارد، جریان خون را بیشتر می‏کند، جریان لنف را در عروق لنفاوی روان‏تر می‏کند، قوام عضلات بدن را بهتر می‏کند، و اثر آرامبخش بر ذهن دارد.
فنون ماساژ به انحاء گوناگون توصیف شده است، مالش، ورز دادن، نیشگون گرفتن، با بند انگشت فشار وارد کردن، به آرامی ضربه زدن و سائیدن. ماساژ عمدتاً با دست ها و انگشتان اعمال می‏شود، امّا از دستگاه‏های لرزاننده و تحریک الکتریکی هم استفاده می‏شود. انواع مختلف ماساژ درمانی که در طول سال‏ها پدید آمده‏اند. شباهت‏های بیشتری دارند تا اختلاف. انواع آن مشتملند بر روش‌های سوئدی، شرقی، شیاتسو و اسالن83. اکثر کسانی که ماساژ داده می‏شوند آن را از نظر جسمی و روانی بر طرف کننده خستگی معرفی می‏کنند. (پورافکاری، 1391: 575)

3-3-9- ناتوروپاتی84

ناتوروپاتی یک سیستم مراقبت بهداشتی معطوف به تامین جسم و روان سالم مبتنی بر سه اصل است: حفظ آب و هوای بدون آلودگی، خوردن غذاهای سالم، و ورزش بطور منظم. درمان بر این باور متکی است که بدن قادر به التیام‏بخشی خود می‏باشد، فقط نیازمند همکاری فعال بیمار در برنامه‏های حفظ تندرستی است.
ناتوروپاتی در اواخر قرن 19 در آلمان و با هدایت بنديت لوز85 که آبدرمانی را به عنوان نوعی از مداوای طبیعی تجویز کرد پدید آمد. لوتز به ایالات متحده مهاجرت کرد، پزشک استئوپاتیک شد و مدرسه ناتوروپاتی امریکا را در سال 1902 بنا نهاد. از آن زمان به بعد طب ناتوروپاتی بصورت یک شکل عمده مراقبت بهداشتی در آمد که در آن از یک گروه التقاطی روش‌ها علاوه بر آبدرمانی استفاده می‏شود. این روش‌ها مشتملند بر مصرف رژیم های غذائی خاص، تنفس هوای یونیزه، استفاده از کمپرس آب گرم و سرد86 استفاده از پاک کننده‏های کولون و تنفیه، مصرف آب فاقد آلودگی، مصرف غذاها، که بطور ارگانیک رشد کرده‏اند، و استفاده از ماساژ، گیاهان درمانی و استراحت (Kaplan & Sadock’s, 2007: 576).

3-3-10- اوزون درمانی

اوزون به عنوان یک ضد اکسیدان و ضدعفونی کننده اثر می‏کند و بطور سنتی برای پاکسازی آب، رفع بو، و تصفیه هوا مورد استفاده قرار می‏گیرد. اوزون درمانی بر این فرض متکی است که اکثر بيماري‌ها با عفونت ویروسی و میکروبی حاصل می‏شود، اوزون برای درمان اختلالاتی از سرماخوردگی گرفته تا سرطان و AIDS مصرف می‏شود. نخستین مولدهای اوزون در سال 1875 در آلمان توسط ورنر ون سایمنز87 تولید شد، و بزودی اوزون به عنوان درمانی برای پاکسازی خون در آلمان و سایر ممالک اروپائی مورد استفاده قرار گرفت.
در اوزون درمانی، اوزون به طرق مختلف به بدن داده می‏شود. برخی از این روش‌ها عبارتند از: نوشیدن آب اوزون‏دار، قراردادن اندام در کیسه اوزون، که در آن اوزون درکیسه‏ای که دور دست یا باز و پیچانده شده دیده می‏شود؛ تنفس اوزون که از روغن زیتون متصائد می‏شود و استفاده موضعی از روغن زیتون اوزون دار، تجویز آرام اوزون از طریق کانول در مقعد یا مهبل88 و اتوهمو‏تراپی که در آن خون به اوزون آمیخته خود شخص داخل خون خودش تزریق می‏شود (Kaplan & Sadock’s, 2007: 32).

3-3-11- نیایش

علاقه عمیق به بهبود اعتقادی، روایات التیام بخش مبلغین مسیحی تلویزیونی، و میلیون‏ها انسان امیدوار که در جستجوی رهائی به زیارتگاه‏های مذهبی می‏روند، شاهدی بر دوام علاقه و شیوع نیایش و اعتقادات معنوی در فرآیند التیام و بهبود‏یابی است. برخی از گروه های مذهبی دستوراتی بر علیه درمان های استاندارد روانپزشک بوده و رویکردهای خاص خود را به عنوان تنها روش معتبر برای بهداشت روحی و روانی معرفی می‏کنند. برخی نیز نیایش را نوعی التیام دگر شیوه می‏دانند که الیزابت تارگ آن را هر گونه تلاش روانی خالصانه یک فرد به قصد بهبود وضعیت جسمی وروانی یک فرد دیگر (دعای میانجیگرانه) تعریف کرده است. به طریقی مشابه، کار نیایش ممکن است توسط خود شخص انجام گیرد و فرآیندی درمانی تلقی شود (نیایش فردی یا گروهی) (پورافکاری، 1391: 578).

3-3-12- صوت‏ درمانی

صوت درمانی89 یک روش قدیمی است که در آن اصوات، نظیر دعا و سرود، صدای زنگ، یا کوبش طبل برای ایجاد ارتعاش در بدن مورد استفاده قرار می‏گیرد و تصور می‏شود که خاصیت درمانی دارد. مجریان این روش ادعا می‏کنند که این روش احساس آرامش نیز ایجاد می‏کند. صوت درمانی در آیورودا برای بالا بردن سطح تندرستی مورد استفاده قرار

نکته مهم : در این سایت فقط تکه هایی از این پایان نامه به صورت رندم درج شده که ممکن است موقع انتقال از فایل ورد به داخل سایت عکس ها درج نشوند یا فرمول ها و نمودارها و جداول و ... به هم ریخته درج شوند ولی در سایت منبع شما می توانید فایل کامل را با فرمت ورد و منابع و پیوست ها دنلود نمایید

: سایت منبع  40y.ir